Fortsatt klättring i rankingen av det lokala företagsklimatet

förbättrar sin placering i branschorganisationen Svenskt Näringslivs årliga ranking av det lokala företagsklimatet. Den här gången blev det fyra placeringar upp, och Orust ligger nu på plats 247. Rankingen baseras både på statistik och på företagens egna upplevelser av företagsklimatet.

Skriv din alt-text här.

”Även om det är en bra bit till toppen är det väldigt positivt att vi fortsätter klättra i listan och att utvecklingen håller i sig över tid”, säger Ronny Svensson, näringslivsstrateg i .

”För att hålla i trenden”, fortsätter Ronny, ”krävs ett kontinuerligt arbete med näringslivsutveckling och att kommunen fortsätter utveckla samarbeten med olika organisationer, som exempelvis Företagarna, Nyföretagarcentrum och ALMI. Ett nytt samarbete som startade 2025 är ett lokalt kompetensråd som tittar närmare på företagens utbildningsbehov.”

Om enkäten

Varje år får företagare i Sverige möjlighet att bedöma företagsklimatet i den egna kommunen.

Svenskt Näringsliv mäter företags upplevelser av att driva företag i sina respektive kommuner.

Resultatet från enkäten ger en bild av hur det lokala företagsklimatet uppfattas av företagen och rankingen avseende företagsklimatet baseras till 2/3 på enkätsvaren och 1/3 av statistikfaktorer.

Kommunerna som toppar listan i år är:​‌

1. Höganäs.​‌

2. Vårgårda.​‌

3. Danderyd.

Läs mer här:

Lokalt företagsklimat

Källa: https://www.orust.se/nyheter/nyhetsarkiv/2026-06-01-fortsatt-klattring-i-rankingen-av-det-lokala-foretagsklimatet

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-06-01

”Danskarna kunde ha åkt vart som helst i Sverige, men de valde Orust!” 🐟🌍

”Danskarna kunde ha åkt vart som helst i Sverige, men de valde Orust!” 🐟🌍
38 danska åtgärdssamordnare besökte nyligen Orust för att inspireras och lära sig mer om hur de kan arbeta mer effektivt med att restaurera viktiga vattendrag. 🌊

Danmark har som mål att omvandla 15 % av sin jordbruksmark till natur. Som en del av den omställningen hämtar de inspiration och lärdomar från hur andra arbetar med att återställa landskap till sin naturliga form – som Orust gör med utvalda vattendrag.

”Det arbete vi gör i med att restaurera vattendrag är så pass intressant och framgångsrikt att danskarna valde att komma just till oss. Det är vi mycket glada och stolta över”, säger Kristian Littke, miljöstrateg i .

De danska åtgärdssamordnarnas uppdrag är att stödja danska jordbrukare i att minska sina klimatutsläpp och bidra till minskad övergödning, samt visa hur mark kan återställas till värdefulla naturmiljöer som exempelvis skog, betesmark eller våtmark. 🐄🌳

Tillsammans med 8+fjordar – ett samarbetsprojekt mellan Uddevalla, , Orust, Tjörn och Kungälv med fokus på att förbättra havsmiljön – samt Havs- och vattenmyndigheten, togs besöket emot med många glada handskakningar.
Under dagen fick gruppen bland annat besöka vattendrag i Leby och Hålta.

I Leby är markägaren Thomas Hjern mycket positiv till utvecklingen:

”Jag är jättenöjd med hur det har blivit.” 😊

Även Per Nilsson Saarinen, naturvårdskonsult på Naturcentrum, lyfter resultaten:

”Vattendraget i Leby ligger nära Orusts viktigaste lekområde för havsöring och är därför mycket betydelsefullt. Hit vandrar öringen upp för att leka och lägga ägg, vilket gör att yngel kan utvecklas i vattendraget. Idag kan man se flera yngel här, eftersom de kläcks under våren. När vi restaurerar försöker vi efterlikna naturen, så att det ser så naturligt ut som möjligt.” ⛰️

Arbetet med att restaurera Hagaån, som har sin källa i sjön Hålta vatten, har redan gett goda resultat enligt Per:

”Tack vare restaureringen av Hagaån – Orusts största vattendrag som rinner ner till Stigfjorden, där havsöringen gärna leker – har vattennivån i sjön höjts med en halv meter. Det motsvarar cirka 25 000 extra kubikmeter vatten. Ett fantastiskt resultat!”

För ett par hundra år sedan rätade man ut naturligt slingrande vattendrag, grävde djupa diken och avvattnade landskapet i huvudsyfte att skapa bättre jordbruksmark. Det har med tiden skapat många problem som vi måste hantera idag.

Nu handlar det istället om naturvård för att stärka ekosystemen och skapa bättre förutsättningar för fisket, till exempel för havsöring som vandrar upp i vattendragen för att leka och lägga ägg. Men det ska göras i dialog med lokala markägare och jordbruket, så att ingen känner sig överkörd. 🧑‍🌾🤝

Restaureringen är också viktig för att minska övergödning, hantera kraftiga regn och torrperioder. Genom att styra var vattnet svämmar över, med särskilt utpekade översvämningsområden längs vattendragen, kan risken för översvämningar vid vägar, jordbruksmark och tätorter minska. 🌦️

”Att ha kontroll på var det svämmar över vid stora regn är en viktig del av klimatanpassningen”, säger Andreas Höglind, projektledare LEVA Orust. ”Jag ser mycket positivt på det arbete vi har gjort hittills och kommer att fortsätta med. Och jag tror att danskarna har fått med sig värdefulla lärdomar som de kan använda i sin fortsatta gröna omställning.” 😀


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1303624598642746

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-06-01

💵 Klarar du att betala även om något inte fungerar som vanligt?

💵 Klarar du att betala även om något inte fungerar som vanligt?

Det är bra att kunna betala för sig på fler än ett sätt, så att det finns alternativ om det uppstår en svår situation.
💰 Förbered dig så här:

• Ha alltid lite pengar i fickan eller väskan. Det behöver inte vara mycket, men det är bra att alltid kunna ta sig hem.

• Om du har möjlighet, ha kontanter hemma som räcker för en veckas inköp till ditt hushåll. Rekommendationen från Riksbanken är 1000 kr per vuxen person i hushållet.

• Se till att kunna betala på flera olika sätt. Ha minst två bankkort från olika kortnätverk, ifall någon bank skulle drabbas av tekniska problem. Ha även tillgång till betaltjänster via mobiltelefon.


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1300936742244865

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-06-01

Green Vibe blev stor succé för andra året i rad

Folkfest! Ja, det kan man verkligen kalla Green Vibe som arrangerades för andra året i rad i .

”Jag var här även förra året! Jag gillar att det lever upp till namnet, Green Vibe. Det kan ju innebära mer än färgen grönt. Det finns mycket att titta på, jag har gått runt över hela området och jag har köpt kopparspiraler som jag ska använda vid odling” säger Melker, som cyklade från Slussen till för att delta i årets största folkfest på Orust, Green Vibe.

Förlänga säsongen

”Det är väldigt lyckat och fantastiskt fint väder idag! Green Vibe arrangeras av tillsammans med Visit Västkusten för att sätta Orust på kartan och göra något trevligt för våra invånare. Det är också tänkt att förlänga säsongen, för allt behöver ju inte hända på högsommaren” säger Ann-Britt Svedberg, Orust kommuns utvecklingschef.

På torget stod foodtrucks och sålde all möjlig sorts mat och ett band spelade härlig livemusik.

”Jag tycker det här är ett jättebra arrangemang! Svintrevligt och det är kul att det händer något” säger David Lundqvist från Slussens Pensionat, som sålde hantverkspizza med lokalproducerad fyllning tillsammans med Fredrik Augustsson från Herr Bröd som bakade pizzabottnarna.

Något för alla

Det fanns verkligen något för de flesta smaker på Green Vibe! Morgonen inleddes med ett barnlopp där 140 barn deltog och alla fick förstås en glassbiljett efteråt. Det fanns även bakluckeloppis, stort område för barnen med hoppborgar, lokalproducerad mat, käpphästhoppning, försäljning och mängder av andra roliga aktiviteter!

Det blev en riktigt härlig vibe från början till slut!

Källa: https://www.orust.se/nyheter/nyhetsarkiv/2026-05-31-green-vibe-blev-stor-succe-for-andra-aret-i-rad

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-31

”Det ska bli roligt att få åka och titta på saker!” Det sade Ulrika innan det var avfärd med Orust Motorsällskaps fina gamla bilar

”Det ska bli roligt att få åka och titta på saker!” Det sade Ulrika innan det var avfärd med Orust Motorsällskaps fina gamla bilar.
Orust MS erbjöd i helgen unga och vuxna med funktionsvariationer att få åka med i medlemmarnas bilar från Gustavs Skjul Orust i , till , där ännu fler steg på. Sedan avslutades dagen med en grillfest i Stenshults bygdegård!🥳🥩

Från kommunens LSS-bostäder stod det sju ivriga deltagare och tre personal och väntade på parkeringen utanför Gustavs skjul, redan en halvtimme innan avfärd. Ulrika, David, Linus, Peter, Ulf, Mikaela och Gabriella var alla väldigt uppspelta och det var spännande att få välja vilken av alla fina amerikanare de ville åka i.😃

”Vi har gjort en sådan här tur många gånger. Det är en väldigt rolig grej och man får mycket tillbaka för passagerarna är så glada och positiva” berättade Lennart, en av förarna från Orust MS, som hade en väldigt lång, väldigt imponerande vit Buick från 1959.

Sammanlagt blev det ett 25-tal passagerare som tog chansen att åka med i bilarna. 👏
riktar ett varmt tack till Orust Motorsällskap för er generositet! Detta är något som passagerarna sent kommer att glömma!😍


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1302610865410786

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-31

Trampa in sommarkänslan på två hjul! 🚴☀️

Trampa in sommarkänslan på två hjul! 🚴☀️
Att hoppa upp på cykeln gör gott för både humör och miljö. Och visst är det något speciellt med att byta bilens fyra hjul mot cykelns två en skön sommardag?
Susa fram i vinden och känna den svalkande och salta Orustluften som piggar upp! 🌊

På Orust finns gott om små vägar, stigar och stråk att upptäcka. Kanske cyklar du ner till badet, bort till den lokala affären för att köpa morgontidningen – eller så tar du dig an en riktig utmaning? 💪

I sommar arrangerar föreningen Svanesunds GIF Cykel flera lopp:
• Orust MTB Giro – 6 juni
• Orust Runt – 7 juni

Och för den riktigt uthållige väntar Svanesunds 3-dagars efter sommaren!

Vill du inte delta själv? Då kan du istället ta plats längs vägarna och heja fram cyklisterna när de rullar genom vår vackra kommun! 👏

Här kan du läsa mer:
https://orustmtbgiro.se/

https://orustrunt.se/

https://svanesunds3dagars.se/

📸: Nikhe Foto


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1300787368926469

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-29

Orust kommun tar nästa steg för att stärka stödet till våldsutsatta!

Orust kommun tar nästa steg för att stärka stödet till våldsutsatta!

Som pilotkommun är Orust den första kommunen i Fyrbodal som ansluter sig till Trollhättans Stad samverkansmodell mot våld i nära relationer. Med stöd från Länsstyrelsen Västra Götaland testar och utvecklar vi nu ett arbetssätt som ska ge bättre förutsättningar för människor att få rätt stöd i rätt tid.

Målet är att personer som utsätts för våld snabbare ska få hjälp och mötas av ett mer samordnat stöd, utan att riskera att hamna mellan olika verksamheter eller myndigheter. Därför stärker vi nu samarbetet mellan socialtjänst, polis, vård och andra viktiga aktörer.👮🧑‍⚕️

Det här är ett viktigt utvecklingsarbete för , och en del i vårt arbete för ett tryggare och mer inkluderande samhälle! ❤️


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1298405042498035

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-28

❗ Varning för bedrägeriförsök om stamspolning och rensning av avlopp!

❗ Varning för bedrägeriförsök om stamspolning och rensning av avlopp!
har fått kännedom om att en firma kontaktar invånare och utger sig för att arbeta med stamspolning på uppdrag av kommunen. Detta stämmer inte!

Företaget erbjuder att utföra olika typer av arbeten, till exempel rengöring av ledningar eller rensning av rör, och skickar därefter en faktura. 🛠️

Om du blir kontaktad av någon som påstår sig ringa från kommunen för att utföra arbete i ditt hem, var uppmärksam. Kommunen bokar aldrig denna typ av tjänster utan att det finns en föregående överenskommelse.

❗ Har du blivit utsatt?

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, eller redan har tagit emot en faktura, kontakta polisen:
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/


Källa: https://www.facebook.com/100069856530163/posts/1300029172335622

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-28

Företagarkväll med fokus på framtidstro och omställning

Tillsammans med Orust Sparbank och Almi Väst samlade företagare från hela Orust till en kväll med fokus på framtidstro, omställning samt motstånds- och handlingskraft.

Skriv din alt-text här.

Kvällen bjöd på föreläsning, panelsamtal och möjlighet till dialog mellan deltagarna.

”Kul att så många deltog och bidrog med kloka inspel, det blev verkligen en riktigt lyckad kväll”, säger Ann-Britt Svedberg från , som var moderator under kvällen.

Det världsekonomiska läget

Huvudtalaren Stefan Karlsson från Exportkreditnämnden väckte stort intresse, bland annat genom sina resonemang kring geopolitik, handel och det ekonomiska läget.

I panelen deltog representanter från Visit Västkusten, Olsson Parts, Nordholms och Västra Orusts Energitjänst. De delade med sig av erfarenheter och konkreta exempel på hur de hanterar en föränderlig omvärld, med utmaningar som råvarukostnader, leveransförseningar och energipriser.

Mingel som skapar tillväxt

Kvällen gav även utrymme för nätverkande, nya kontakter och samtal företagare emellan. En viktig del i arbetet för ett starkt och hållbart näringsliv på Orust.

Källa: https://www.orust.se/nyheter/nyhetsarkiv/2026-05-27-foretagarkvall-med-fokus-pa-framtidstro-och-omstallning

𝗢𝗿𝘂𝘀𝘁 𝗸𝗼𝗺𝗺𝘂𝗻
2026-05-27